Kako u odgoju postavljati granice djetetu?
Kako pravilno naći granicu između pohvale i kazne? Kako na pravilan način naučiti dijete što je ispravno, a što nije? Učinkovito disciplinirati dijete je vještina koju svi roditelji trebaju naučiti. Pritom je važno znati da disciplina nije isto što i kažnjavanje. Disciplina uključuje učenje djeteta o tome što je ispravno, a što nije, kako uvažavati druge, koja ponašanja su prihvatljiva, a koja nisu, a sve radi toga da se dijete razvije u zrelu, sigurnu, odgovornu i samopouzdanu odraslu osobu.
Ako imate poteškoća pri discipliniranju svog djeteta, to ne znači nužno da sve radite pogrešno. I djeca su sva drugačija. Različitog su temperamenta, u drugačijoj su razvojnoj fazi te odgojne metode koje su uspješne kod jednog djeteta ne moraju nužno biti uspješne i kod drugog. Važno je da su roditelji svjesni toga da njihovo ponašanje prema djetetu i odgojne metode koje primjenjuju uvelike utječu na to kako će se dijete ponašati i osjećati.
Kako potaknuti prikladno ponašanje djeteta?
Jedan od najvažnijih dijelova učinkovitog discipliniranja je poticanje i povećavanje učestalosti prikladnog ponašanja djeteta. Puno je lakše poticati dobro ponašanje kod djece nego mijenjati ono loše. Kako to učiniti?
Nagrađujte dijete za prihvatljiva ponašanja. Primijetite kad dijete složi svoj krevet ili igračke i pohvalite ga. Dajte mu na znanje radi li sve u skladu s pravilima i granicama koje ste postavili. Zagrlite ga, poljubite ili se nasmiješite ako sjedi mirno kad to tražite od njega, ako ispunjava zadatke koje ste mu dali ili ako se igra s drugom djecom bez sukoba. Verbalno mu pokažite odobravanje komentarima poput “Bravo!”, “Sviđa mi se kad ti…” i sl.
Dajte djetetu mogućnost izbora – time dobiva osjećaj neovisnosti i samostalnosti (npr. Hoćeš li postaviti stol za ručak ili ćeš iznijeti smeće?). Organizirajte jasan sustav nagrada za prihvatljivo ponašanje.
Učinkovito discipliniranje uključuje sljedeće:
Dosljednost – Dosljedno provodite svoje odgojne metode i držite se pravila koja ste postavili. Katkad je teže roditeljima provesti kaznu koju su unaprijed odredili nego djetetu istu kaznu izdržati. U takvim trenucima sjetite se da je dosljednost važna kako bi dijete naučilo kakve posljedice može očekivati nakon određenih oblika ponašanja.
Mislite unaprijed – Unaprijed znajte što ćete učiniti ili reći djetetu kako biste mu lakše objasnili i kako bi ono lakše razumjelo posljedice svog ponašanja. Nemojte samo reći prvo što vam padne na pamet jer je tako veća vjerojatnost da ćete negativno reagirati.
Dnevna rutina. Pokušajte poštovati svakodnevni raspored – vrijeme buđenja, vrijeme obroka, kupanja, odlaska na spavanje neka bude isto svaki dan.
Osigurajte djetetu sigurnu okolinu u kojoj će moći slobodno istraživati svijet, a istodobno biti zaštićeno od ozljeda. Primjerice, da biste zaštitili svog trogodišnjaka od ozljeda kad istražuje otvarajući vrata ormarića u kojima držite stvari kojima on ne zna rukovati, stavite sigurnosne ručke na vrata ili ih u potpunosti uklonite kako vaše dijete ne bi uopće moglo otvoriti ormariće bez vašeg znanja.
Postavite granice i pravila ponašanja u skladu s dobi i razvojnom fazom djeteta. Važno je da uvijek znate kako ste vi roditelji i katkad ćete morati svom djetetu reći “ne”.
Očekujte da će dijete vrlo vjerojatno plakati, buniti se ili moliti kad nije po njegovu. To je normalan način dječjeg reagiranja na frustraciju i potrebno ga je ignorirati (osim u slučajevima kad ste zabrinuti za djetetovu sigurnost). Ne nudite izbore djetetu u situacijama u kojima očekujete da slijedi vaša pravila. Primjerice umjesto “hoćeš se kupati?”, recite “vrijeme je za kupanje”.
Nemojte popuštati kad vas dijete moli, plače, viče ili na bilo koji način se buni protiv pravila ili kazne koje ste postavili. Ako popustite, vaše će dijete naučiti da takvim ponašanjem može dobiti ono što želi i sljedeći će put učiniti isto i očekivati da ćete ponovno popustiti. Nagrade i kazne trebaju uslijediti odmah nakon ponašanja.
Planirajte unaprijed. Ako imate poteškoće s dječjim ponašanjem uvijek u istim situacijama, kao npr. odlazak u dućan i sl., unaprijed dogovorite plan s djetetom. Recite mu što očekujete i kakve će biti posljedice ako se bude neprikladno ponašalo.
Koristite se “ja” porukama umjesto “ti” porukama. “Ja” poruke znače otvoren i iskren način komunikacije, dok su “ti” poruke procjenjujuće, optužujuće, kritizirajuće i ne daju djetetu potpunu informaciju što roditelj od njega očekuje. Najčešće izazivaju ljutnju, otpor i pobunu. Primjer “ja” poruke je: Ljuta sam jer nisi složio igračke, dok ista rečenica u “ti” obliku glasi: Ti si me naljutio jer nisi složio igračke.
Nakon što djetetu date „kaznu“ (oduzimanje nekih privilegija poput gledanja tv-a, igranja računalnih igrica), kratko mu objasnite pravila, što je dijete učinilo suprotno vašim očekivanjima te što je trebalo učiniti, odnosno kakvo je prikladno ponašanje.
Što čini discipliniranje učinkovitim?
Poštovanje
Djeca trebaju poštovati svoje roditelje, međutim, teško je poštovati roditelja koji vrijeđa, kritizira, viče i ponižava svoje dijete.
Dosljednost
Nedosljedno discipliniranje stvara zbunjenost kod djece bilo koje starosti, a za zdrav razvoj djeci je potrebna predvidljiva, sigurna okolina u kojoj mogu naučiti, a potom i pretpostaviti kakve posljedice slijede nakon određenog ponašanja.
Pravednost
Važno je da djeca discipliniranje doživljavaju pravednim. Zato bi posljedice trebale biti povezane s onim što je dijete učinilo. Primjerice, ako dijete baca hranu na pod, neka vam onda pomogne očistiti nastali nered.
Roditelj
Roditelji su djeci najvažnije osobe tijekom razvoja te i imaju najveći utjecaj na dijete. Ako se roditelj prema djetetu ponaša s poštovanjem, dosljedno i pravedno provodi odgojne metode, pozitivne posljedice za dijete bit će dugotrajne.