Simbolička igra – zašto je toliko važna?
Svatko tko ima dijete urednog razvoja starije od dvije godine vidio je kako izgleda simbolička igra na djelu. Ona može sadržavati puno igračaka, a isto tako može se odvijati bez ijedne igračke. U njoj može sudjelovati puno djece, a može i samo jedno. Može trajati jednu minutu, a može i puno, puno duže.
Što je simbolička igra zapravo?
Ova vrsta igre uključuje upotrebu predmeta ili ljudi kao simbola za nešto što oni inače nisu. Stvara se zamišljena situacija koja zamjenjuje stvarnu i služi zadovoljenju dječjih potreba i želja (Raboteg-Šarić, 2007). Iako se naznake vide već s godinu dana, počinje se razvijati oko druge godine života i do pete i šeste godine se povećava, a nakon toga opada jer se djeca sve više igraju igre s pravilima. Mlađa djeca (oko 3 godine) najčešće se simbolički igraju sama, dok će djeca s 5 ili 6 godina uključiti i drugu djecu u pretvaranje.
Čemu služi i zašto je toliko važna?
Kao i svaka druga igra prvenstveno služi dječjem razvoju. Igranje simboličke igre jedan je od najvažnijih zadataka djetinjstva. Ona je temelj za razvoj nekoliko područja:
- pomaže razvoju jezika, što uključuje govor, rječnik, izražavanje i razumijevanje misli, osjećaja, ideja i koncepata,
- pomaže u razvoju izvršnih funkcija (planiranje, organiziranje, rješavanje zadataka),
- postavlja temelje za kasniji razvoj čitanja, pisanja, matematičkih vještina. Dijete u simboličkoj igri koristi predmete kao simbol nečeg drugog. Brojevi, slova i riječi su također simboli koji predstavljaju nešto. Zbog simboličke igre, dijete kasnije razumije i druge složenije simbole,
- kroz simboličku igru razvijaju se socijalno- emocionalne vještine. Dijete razvija empatiju dok tješi uplakanu bebu, uči postavljati svoje i poštivati tuđe granice dok se igra mačevanja s granama, uči razgovarati s prijateljima dok piju kavicu na zamišljenom pikniku.
- Ovaj oblik igre prava je mala riznica kreativnosti. Dijete ima mogućnost stvoriti, izmisliti, osmisliti i kreirati sve što mu padne na pamet.
Također, jedna od najvažnijih funkcija simboličke igre je omogućiti djetetu proigravanje ponašanja koja vide kod drugih (npr. roditelja, učitelja, odgojitelja, susjeda, braće i sestara i drugih) i događaja koje vide u okolini (npr. svađe, razgovore preko telefona, jureći policijski auto i druge) kako bi ta ponašanja i događaji dobili za njih smisao.
Kako poticati simboličku igru?
- dopustiti djetetu slobodno vrijeme za nestrukturiranu i slobodnu igru
- sudjelovati u simboličkoj igri s djetetom
- ponuditi djetetu igračke koje će poticati simboličku igru: kuhinje, kostime, doktorski set, lutke, autiće, kocke, lopte
- što manje vremena provoditi pred bilo kojom vrstom ekrana
Najbolje što možete napraviti za razvoj igre svoje djece je pustiti ih da imaju vrijeme za nestrukturiranu igru koja će biti vođena samo njihovom maštom.